Gebruik gevoel bij Print naar Web

Gebruik gevoel bij Print naar Web door Arthur Wentzel, update april 2024

Vol gevoelens zijn:

Hoe moet deze website aanvoelen voor gebruikers? Is het de bedoeling dat hij helder, vrolijk en opgewekt is, of juist stoer, formeel en gezaghebbend?

  • Is deze website bedoeld om gebruikers te begeleiden op een reis, en zou het mogelijk kunnen profiteren van CSS-animaties voor dit doel?
  • Hoe voelt de website voor gebruikers? Wat moet de website doen?
  • Beantwoordt hoe we willen dat de website eruitziet aan wat hij functioneel zal doen, en doet hij dat voor zoveel mogelijk mensen, op een interactieve manier?
  • Voelt dit ontwerp goed aan om te verkennen, voor mensen met mobiele telefoons? Bedenk hoe mensen hun telefoon in hun zweterige handen houden.
  • Zullen mensen die het op een desktopcomputer bekijken denken dat het goed voelt? Denk aan gigantische schermen voor uber-nerds.
  • Zal deze paginalay-out goed aanvoelen voor mensen met tablets? Denk aan liggende en staande weergaven.
  • Zal dit ontwerp, voor deze website, goed aanvoelen voor mensen?

Print Design vraagt kijkers naar iets te kijken en dat is het dan.
Hoe kijkers zich voelen is nog steeds belangrijk, maar het is niet hetzelfde, omdat een flyer niet wordt genavigeerd met een toetsenbord en muis.
Responsive Design vraagt merken om eerst naar de behoeften van de gebruiker te kijken.
Responsive Design gaat over hoe dingen aanvoelen om te gebruiken, niet alleen hoe ze eruit zien. Dit vereist openstaan voor verandering.